Penser Access: Bra resultat i utmanande miljö - Bokusgruppen

Bra resultat givet utmanande förutsättningar
Bokusgruppen rapporterade EBITA på -23,5 mkr, att jämföra med -21,6 mkr i Q2’22 (justerat för engångsposter i form av en stor pensionsåterbäring), i det säsongsmässigt svaga andra kvartalet. Försäljningen var oförändrad mot samma period föregående år. Bokusgruppen verkar i en utmanande miljö med svag konsumentefterfrågan och stora kostnadsökningar i form av hyror och lönekostnader. Bolaget har genomfört prisjusteringar samt stängt en butik permanent och lagt ytterligare en i malpåse. Oförändrad försäljning får därmed anses vara en bra utveckling. Prisjusteringar har lett till en ökning av bruttomarginalen med 1,3 procentenheter y/y. Den stigande trenden i bruttomarginalen som bolaget har uppvisat under de senaste åren fortsätter därmed.

Stark utveckling Akademibokhandeln, svagare i Bokus online och lansering av Bokus Reader
Akademibokhandeln butik växte med 3% y/y, och Akademibokhandeln online växte med 19%, vilket får anses vara ett gott kvitto på Akademibokhandelns starka varumärke. Bokus Online minskade med knappt 7%, där mycket av försvagningen förklaras av studentlitteratur. Bolaget har även lanserat en ny produktlinje; Bokus Reader – en app för konsumtion av styckköpta digitala e- och ljudböcker. Detta ökar kundnyttan till en begränsad insats.

Vi håller prognoser och motiverat värde oförändrat – årets resultat beror på hur Q4 utvecklas
Vi lämnar prognoser i absoluta tal och motiverat värde i stort sett oförändrat. Utvecklingen i Q2’23 har begränsad påverkan på helåret, då det viktiga 4:e kvartalet är så pass avgörande. Många av de faktorer som tynger konsumenten fortsätter att prägla makroekonomin, även om räntetoppen rycker allt närmare enligt många bedömare. Bokkonsumtion är dock en relativt begränsad del av konsumentens plånbok, och Bokusgruppen bör klara sig relativt väl även i dagens utmanande landskap. I takt med att den makroekonomiska motvinden mojnar, bör en bättre balans mellan efterfrågan och kostnadsinflation ge en bra grogrund för vinsttillväxt, och därmed en omvärdering av aktien.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-07-2023 kl. 08:32: https://docs.penser.se/research/2853-A/bokus_q2_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/