Coeli Fastighet I AB (publ) avyttrar fastighet i Haninge

Coeli Fastighet I AB (”Coeli”) har den 6 november 2023 ingått avtal om avyttring av fastigheten Söderbymalm 6:4 i Haninge. Fastigheten förvärvades i september 2018 och köparen kommer tillträda fastigheten den 1 december 2023. Fastigheten avyttrades till en köpeskilling om 91,5 MSEK och de årliga intäkterna uppgår till ca 7,5 MSEK.

Fastigheten har en uthyrningsbar area om ca 6 300 kvm och är uthyrd till ett flertal olika hyresgäster, primärt med bilrelaterad verksamhet.
Sedan fastigheten förvärvades har Coeli haft en dialog med kommunen kring en potentiell utveckling av en ny detaljplan, men baserat på denna dialog bedömer Coeli sannolikheten till utveckling av bostäder inom fastigheten i närtid som låg. I och med detta bedöms fastigheten inte längre utgöra ett strategiskt innehav, varför en avyttring bedöms som lämplig.

Vi är glada att kunna kommunicera den andra försäljningen i Coeli Fastighet I.
Vi bedömer att fastigheten inte har någon fortsatt utvecklingspotential för detaljplaneutveckling i närtid och en försäljning är således i linje med bolagets strategi.” säger Jakob Pettersson, ansvarig portföljförvaltare för Coeli Fastighet I AB.

Jakob Pettersson, VD, Coeli Fastighet I AB

Telefon: 072 402 08 62

Mail: jakob.pettersson@coeli.se

Informationen är sådan som Coeli Fastighet I AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen har lämnats för offentliggörande den 6 november 2023 klockan 18:15 CET.