SKF: Förändring i koncernledningen för att öka den strategiska förflyttningen och lönsam tillväxt

Göteborg, 6 februari 2024: Som en följd av att SKF ökar farten i sin strategiska förflyttning för att driva lönsam tillväxt kommer ledarskapet i de två industriregionerna Nord- & Sydamerika samt Indien & Sydostasien att förändras med omedelbar verkan.

"I vår pågående transformation är det ibland nödvändigt att addera nya perspektiv. Nord- & Sydamerika och Indien & Sydostasien har åstadkommit mycket, men med ett nytt ledarskap i båda dessa regioner vill vi identifiera nya möjligheter och bli än mer konkurrenskraftiga, samt öka farten på vår resa", säger Rickard Gustafson, Vd och koncernchef.

Manish Bhatnagar, nuvarande President, Industrial Region India and Southeast Asia (ISEA), utnämns till ny President, Industrial Region Americas. Manish kommer att vara baserad i Landsdale, USA, och börjar sin nya roll från och med idag.

Som en följd av detta kommer Fredrik Hallen, Director Finance, Controlling, IT & Digitalization i Industrial Region ISEA, vara interimansvarig som President för ISEA-regionen. En permanent efterträdare väntas vara på plats under våren.

John Schmidt, nuvarande President, Industrial Region Americas, kommer att lämna SKF för att fortsätta sin karriär utanför SKF. Han kommer att vara kvar i en rådgivande roll under en kort övergångsperiod.

"På SKFs vägnar skulle jag vilja tacka John för hans värdefulla bidrag under många år som anställd och jag önskar honom allt gott för framtiden. Jag skulle även vilja ta tillfället i akt att välkomna Manish i sin nya roll", säger Rickard Gustafson.

Aktiebolaget SKF
      (publ)