PRECISE BIOMETRICS STÄRKER SIN POSITION I BENELUX GENOM LOKALT SÄLJTEAM

Precise Biometrics (publ) har tecknat avtal avseende ett dedikerat försäljningsteam i Amsterdam för bearbetning av kunder i syfte att vinna marknadsandelar för bolagets besökssystem YOUNiQ Visit. Teamet ska i ett första steg bearbeta marknaden i Nederländerna och sedan Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxembourg).

YOUNiQ Visit (EastCoast) är Precise Biometrics ledande besökshanteringssystem med möjlighet till biometrisk identifiering. I Norden använder över 700 kunder YOUNiQ Visit, däribland Alfa Laval, Sodexo, Telia samt Assa Abloy.

Som ett led i Precise Biometrics expansion i Europa, etableras nu bolagets första försäljningsteam utanför Norden i Amsterdam, Nederländerna. Precise har redan en installationsbas av YOUNiQ Visit i landet, genom flera av bolagets nordiska kunder som har lokal verksamhet i Nederländerna.

En analys av marknaden i Benelux visar på flera likheter med den nordiska marknaden. Därmed är ledningens bedömning att det finns goda förutsättningar i regionen ur både ett affärs- och ett produktperspektiv för YOUNiQ Visit samt accessystemet YOUNiQ Access.

Etableringen sker i samarbete med en lokal säljpartner. Avtalet innebär att Precise Biometrics kommer att ha ett dedikerat team av inhemska säljare med fokus på att etablera YOUNiQ Visit som ett ledande besökssystem i regionen. Säljteamet i Amsterdam beräknas att vara fullt operationellt under första kvartalet 2024.

Joakim Nydemark, VD på Precise Biometrics, kommenterar:
”Vår expansion till Nederländerna är ett viktigt steg i vår fortsatta kommersialiserings- och tillväxtresa. Vi är fast beslutna att erbjuda vårt innovativa besökssystem till organisationer över hela Europa. Nederländerna representerar en marknad med stor potential och vår närvaro i Amsterdam kommer att stärka vår position som en av de ledande aktörerna inom besökssystem i Europa. Vi ser fram emot att skapa långsiktiga partnerskap och leverera värde till våra kunder i Nederländerna och vidare ut i Benelux samt övriga Europa.”