Q-linea ansöker om en NTAP-kod för den amerikanska marknaden

Q-linea AB (publ) (OMX:QLINEA) meddelar idag att bolaget har ansökt om en unik så kallad NTAP-kod (New Technology Add-on Payment) för den amerikanska marknaden.

Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) erbjuder tillverkare möjligheten att ansöka om en NTAP-kod, vilket ger sjukhus ersättning utöver ordinarie betalningsbelopp för Medicare Severity Diagnosis-Related Group (MS-DRG). En produkts NTAP-beteckning varar i högst 3 år för en specifik indikation.

Stuart Gander, koncernchef för Q-linea, säger: "Vår förväntan är att vår gramnegativa panel uppfyller NTAP-kriterierna och därmed kvalificerar sig för denna finansiering. Detta bör kompensera laboratorierna för extra kostnader för att implementera testet och därigenom påskynda införandet vilket patienter kommer att kunna dra nytta av."

Det formella beslutet om finansiering meddelas i oktober 2024 för finansiering från och med januari 2025.