Analysguiden: ANALYS Botnia Exploration: Markarbeten är igång

Markarbetet är i gång och Botnia går från att vara ett prospekteringsbolag till gruvdrift och guldproduktion. Med en produktionsstart som närmar sig är Analysguiden fortsatt positiva till aktien.

Markarbeten är igång
Nu är arbetet igång med att starta guldbrytning i Fäbodtjärn efter att alla tillstånd är på plats. Botnia tar då steget från att vara ett prospekteringsbolag till gruvdrift och guldproduktion. Efter att Botnias start av malmbrytning i Fäbodtjärn förskjutits flera år, främst på grund av långsam hantering från berörda myndigheter, har nu knutarna lösts.

Miljötillståndet för guldfyndigheterna Fäbodtjärn och Vargbäcken vann laga kraft redan i slutet av 2021. Konstruktion och uppstart sinkades dock, bland annat av att Bergsstaten dröjde med återkoppling för markanvisning. Markanvisning, ett krav för att påbörja markarbeten, beviljades i slutet av 2022 och vann laga kraft i mars 2023.

Under sommaren ställde Botnia ut en säkerhet för efterbehandling och återställning motsvarande 4,4 Mkr som har godkänts och vunnit laga kraft av Mark- och miljödomstolen. Därmed har markberedningsarbeten kunnat påbörjas.

Vi bedömer att gruvstart i Fäbodtjärn närmar sig med målet att påbörja gruvdrift under kommande sex månader. Fäbodtjärn klassas som en av Sveriges mest höghaltiga guldfyndigheter.

Ny genomförbarhetsstudie på gång
Botnia uppdaterar för närvarande den genomförbarhetsstudie som gjordes under 2018 och som befintliga beräkningar kring intäkter, kostnader och kassaflöden baseras på. Sedan studien gjordes för fem år sedan har ett flertal parametrar väsentligt förändrats.

Det guldpris den befintliga studien baseras på uppgår till 364 tkr/kg. Nuvarande guldpris är omkring 660 tkr/kg.

Ett grundantagande vid 2018 års studie var att malmen skulle bearbetas i Bolidenägda Rönnskärsverken I dagsläget är det bedömer vi att ett avtal för anrikning av malmen i Dragon Minings verk kommer att tecknas. Vidare har brytningsplanerna modifierats. Kostnadskalkylen för brytning har också förändrats drivet av en högre inflation. Totalt sett är vår bedömning att den uppdaterade studien kommer att visa att det högre guldpriset mer än väl kommer att kompensera för prognosticerade kostnadsökningar.

Fortsatt potential nu när bitarna faller på plats
Aktien har utvecklats starkt under de senaste månaderna i takt med att produktionsstart närmar sig. Produktion kan förhoppningsvis starta under kommande sexmånadersperiod. Tillsammans med goda möjligheter för positiva nyheter när den nya studien presenteras gör oss fortsatt positiva och vi ser en god potential i aktien från nuvarande nivåer. Vi avvaktar den uppdaterade studien för att redovisa nya prognoser över kassaflödesutvecklingen.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: