Delårsperiod januari – mars 2024
  • Substansvärdet var 298,2 kr per aktie jämfört med 257,9 kr vid årsskiftet vilket motsvarar en ökning med 15,6 procent.
  • Bures substansvärde var 22 112 Mkr jämfört med 19 123 Mkr vid årets inledning.
  • Totalavkastningen för Bure-aktien var 19,9 procent jämfört med SIX Return Index som steg med 7,9 procent.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 2 990 Mkr (2 421). Resultatet per aktie uppgick till 40,2 kr (32,5).

Händelser efter periodens slut

• Substansvärdet uppgick till 308,3 kr per aktie den 10 maj 2024 vilket motsvarar en ökning med 19,5 procent sedan årsskiftet.

Vd-kommentar

Årets första kvartal var bra och Bures substansvärde per aktie steg med 15,6 procent jämfört med SIX Return Index som steg med 7,9 procent. Den positiva substansvärdeutvecklingen drevs framför allt av uppgångarna i portföljbolagen Mycronic och Yubico. Mycronic steg med 31,5 procent under kvartalet och Yubico med 45,5 procent. Yubicos aktie steg kraftigt i samband med att deras Q4-rapport publicerades i februari vilken bl.a. visade på en tillväxt i orderingången om 83 procent. Sammantaget ökade Bures substansvärde med c. 3 mdkr.

Transaktionsaktiviteten i Bure var lägre under kvartalet – enbart mindre investeringar i Atle och BioLamina genomfördes. Aktiviteten i portföljbolagen fortsatte att vara hög. Mycronic redovisade sitt näst bästa kvartalsresultat någonsin, motsvarande en rörelsemarginal om 35 procent. Omsättningen ökade med 39 procent. Xvivo ökade försäljningen med 32 procent med en rörelsemarginal om 10 procent. Xvivo presenterade även flera fina framgångar för sina utvecklingsprojekt under kvartalet. För första gången i historien transporterades ett donerat hjärta över Atlanten. Hjärtat transporterades i Xvivo Heart Assist Transport. Transporten skedde i ekonomiklass med reguljärflyg och tiden utanför kroppen översteg 12 timmar varefter transplantationen genomfördes på ett sjukhus i Paris. Vidare kommunicerades de första resultaten från deras pågående hjärtpreservationsstudie, i vilken det konstaterades att Xvivo Heart Assist Transport väsentligt minskade risken för allvarlig hjärtdysfunktion jämfört med standardmetoden.

Aktiemarknaden fortsatte att vara förhållandevis stark under det första kvartalet. Sedan botten i oktober förra året är SIX Return Index upp c. 27 procent. Uppgången avtog dock under april. Trots en rapportperiod i linje med förväntningarna dämpades börshumöret av osäkerheten och förväntningarna på kommande räntesänkningar. Det visar på hur stort fokus aktiemarknaden har på ränteutvecklingen just nu.