Q1: Nordamerika driver positiv start på året

Delårsrapport januari - mars 2024

Första kvartalet 2024

• Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 412,9 MSEK (333,1) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt på 25% (11%). Tillväxten är primärt hänförlig till Nordamerika där försäljningsökningen uppgick till 48% medan Europa och Övriga Marknader växte med 16% respektive 20%.
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 23% (6%).
  • Bruttomarginalen under kvartalet var 39% (36%).
  • EBITDA för kvartalet uppgick till -15,1 MSEK (-60,7) och EBITDA-marginalen var -4% (-18%). Förbättringen av EBITDA-resultatet innebär att Acast följer planen om att nå ett positivt EBITDA 2024.
  • Rörelseresultatet uppgick till -34,8 MSEK (-78,0).
  • Periodens resultat uppgick till 5,2 MSEK (-72,0) och påverkades positivt av valutakursvinster om 27,4 MSEK (2,2).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,5 MSEK (-1,7).
  • Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till 0,03 SEK (-0,40).
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 124 miljoner (1 283), en minskning om 12% jämfört med samma period föregående år. Minskningen är hänförlig till Apples uppdatering till iOS17 som påverkat hur antalet lyssningar mäts.
  • Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,37 SEK (0,26).

Viktiga händelser under första kvartalet 2024

• I februari anslöt en av världens äldsta och mest respekterade nyhetsorganisationer, brittiska The Telegraph till Acast. Acast är nu hem för samtliga stora nyhetsutgivare i Storbritannien då The Telegraph gör sällskap med BBC, The Times, The Guardian, The New Statesman, The FT, Tortoise Media samt The Economist.
  • Higher Ground, Barack Obama och Michelle Obamas medieföretag, lanserade podden Ways to Win på Acasts plattform i mars. Showen börjar med en miniserie under March Madness, ett av årets största sportevenemang, med Barack Obama som gäst under premiäravsnittet.

VD har ordet: Nordamerika driver positiv start på året
Acast inleder året med 25 procent försäljningstillväxt och ytterligare lönsamhetsförbättringar tack vare bibehållen kostnadskontroll. Tillväxten under perioden är främst hänförlig till Nordamerika där vi under perioden upplevt ett något förbättrat sentiment bland annonsörer samtidigt som vi ser positiva effekter från våra investeringar i regionen.

Nordamerika agerar draglok
Försäljningstillväxten under årets första kvartal uppgick till 25 procent, varav 23 procent organisk tillväxt. Den förbättrade tillväxten är framförallt ett resultat av en stark utveckling i Nordamerika där vår försäljning växte med 48 procent jämfört med samma period i fjol. Den positiva utvecklingen förklaras av ett förbättrat sentiment bland annonsörer samtidigt som våra investeringar ger resultat.

I marknadssegmenten Europa och Övriga Marknader, där vi fortfarande upplever att annonsmarknaderna är mer avvaktande, ökade vi vår försäljning med 16 procent respektive 20 procent.

Antalet lyssningar minskade med 12 procent jämfört med förra året. Minskningen beror på de effekter iOS17 medfört samtidigt som den underliggande utvecklingen i lyssningar fortsatt är positiv. Vi förväntar oss att våra lyssningar har nått en ny basnivå efter förändringarna.

Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) fortsätter att utvecklas positivt och uppgick till 0,37 SEK under kvartalet, motsvarande en ökning om 42 procent på årsbasis.

Högre bruttomarginal och fortsatt kostnadskontroll
Bruttomarginalen under perioden uppgick till 39 procent, motsvarande 3 procentenheters förbättring jämfört med föregående år. En utveckling som är hänförlig till Podchaser såväl som produktmix. Vår kostnadskontroll är samtidigt fortsatt god med operationella kostnader (exklusive avskrivningar) som var 3 procent lägre än under föregående år.

Tack vare försäljningsutvecklingen, bruttomarginalsförbättringen och inte minst fortsatt god kostnadskontroll uppnådde vi ytterligare resultatförbättringar under kvartalet. EBITDA-resultatet under kvartalet uppgick till -15,1 MSEK (-60,7), motsvarande en EBITDA-marginal om -4 procent.

Predictive Demographics ger förbättrade insikter för annonsörer
I mars lanserades en uppdatering av Predictive Demographics som bygger vidare på Podchasers värdefulla teknik. Genom uppdateringen förbättrade vi vår AI-baserade modell som stärker annonsörers möjligheter att rikta annonser. Lanseringen är ytterligare ett viktigt steg mot att öka antalet försäljningsbara annonsutrymmen och göra vår affär mer skalbar.

Firar 10 år som globalt ledande podcastbolag
Sedan introduktionen av dynamisk annonsinföring 2014 har vi behållit vår position som pionjär inom podcasting. Detta genom lanseringar som programmatiska annonsköp, självbetjäningsplattform och förstapartslösning för annonsörer att nyttja egen data för ökad kampanjeffektivitet. Tillsammans med våra investeringar i lokala marknader har det gjort oss till ett hem för nästan 125 000 podcasts där vi betalat ut mer än 350 MUSD till kreatörer sedan starten.

Under kvartalet har vi välkomnat The Telegraph, vilket innebär att samtliga stora brittiska nyhetsaktörer valt att arbeta med Acast, och den nya Higher Ground-showen ”Ways to Win” där Barack Obama delade med sig av sina “March Madness”-tips i premiäravsnittet.

I mars deltog vi för första gången i Podtracs månatliga industrirankning. Sammanställningen visade att vi med god marginal är det största podcastnätverket globalt och att vi med över 20 miljoner månatliga unika lyssningar i USA också har en mycket stark position (#2) på den amerikanska marknaden som representerar en stor del av de globala annonsintäkterna.

Närmar oss lönsamhetsmål för 2024
Vi fortsätter att stärka vår position som den ledande oberoende marknadsplatsen för podcasts genom att kontinuerligt attrahera nya annonsörer och kreatörer till vår plattform och fortsätta att driva innovation. Vår finansiella utveckling reflekterar att vi är på väg att nå vårt mål om positivt EBITDA-resultat under 2024 vilket tillsammans med vår robusta balansräkning skapar goda förutsättningar för oss att stärka vår position ytterligare.

Ross Adams

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 7 maj klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q1-report-2024

Länk till rapporten