Vitec förvärvar programvarubolaget LDC

Vitec Software Group AB (publ) förstärker sin position inom Vertical Market Software genom att den 25 januari förvärva samtliga aktier i det nederländska programvarubolaget LDC I-Talent Solutions B.V. LDC omsatte 2,0 miljoner euro under räkenskapsåret 2023.

Programvaruföretaget LDC utvecklar och levererar en plattform för coacher och kandidater inom karriär- och personalutveckling, återintegrering, omskolning och utbildning. Produkterna TrjcT och AD Assist stöder rörlighet på arbetsmarknaden i Nederländerna, genom karriärcoachning, matchning av kandidater med lediga tjänster och utbildning. LDC har en marknadsledande position i Nederländerna.

Betalning sker kontant och med en konvertibel, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i enlighet med bemyndigande från årsstämman den 25 april 2023. Konvertibelns löptid är 36 månader som vid full konvertering ger en utspädningseffekt på kapitalet om mindre än 0,1 %. Förvärvet bedöms ge en omedelbar ökning av vinst per aktie för Vitec. Konsolidering kommer att påbörjas från och med förvärvstidpunkten.

- LDC utvecklar och levererar programvara för en dynamisk arbetsmarknad, yrkesmässig utveckling oavsett dina förmågor och långsiktig samhällsnytta. Genom banbrytande online-verktyg hjälper bolaget yrkesverksamma inom HR att stötta i rehabilitering, karriär- och studieval. Det bidrar till att öka möjligheterna för individer och organisationer att växa och utvecklas. LDC erbjuder också den mest omfattande arbetsmarknadsdatabasen i Nederländerna, säger Olle Backman, VD, Vitec Software Group och fortsätter: LDC är ett lönsamt och välskött bolag med en verksamhet som passar väl in i vår affärsmodell och företagskultur. Vi är glada att kunna välkomna nio nya medarbetare till oss idag.

LDC grundades 1990 på initiativ av den nederländska regeringen. Huvudkontoret ligger i Leeuwarden, i norra delen av Nederländerna.

- För oss är det avgörande att ha en långsiktig ägare som är engagerad i den fortsatta utvecklingen av bolaget. Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att fortsätta att utveckla LDC till gagn för våra kunder idag och i framtiden, säger Maurice Vermunt, VD, LDC.