Penser Access by Carnegie: HAKI Safety - Avyttrar FAS Converting Machinery

Renodlar verksamheten ytterligare
HAKI Safety (HAKI) avyttrar FAS Converting Machinery (FAS) till det amerikanska företaget CMD Corporation. Köpeskillingen uppgår till 3,7 USDm på skuldfri basis, vilket med dagens växelkurs motsvarar ca 37 mkr. Vi uppskattar att förvärvsmultipeln uppgår till EV/EBITDA 5,3x för helåret 23e, vilket vi anser är en korrekt nivå för denna typ av verksamhet. HAKIs kassaflöde och nettoskuld påverkas positivt med samma belopp som köpeskillingen. Bolaget indikerar att affären inte får någon väsentlig påverkan på koncernens resultat efter skatt, vilket gör att vi lämnar våra estimat oförändrade. Avyttringen förväntas slutföras under Q1 2024.

Fokus på Safe Access Solutions, men en avyttring kvarstår
FAS ingår i affärsområdet Industrial Services tillsammans med dotterbolaget Landqvist. Vår bedömning är att även Landqvist kommer att avyttras så fort som HAKI hittat rätt köpare till rätt pris. Om vi antar att förvärvsmultipeln är samma som för FAS, så bedömer vi att försäljningen kan inbringa mellan 60-65 mkr på skuldfri basis. Detta sänker nettoskulden ytterligare och ger HAKI ett finansiellt utrymme att fortsätta sin förvärvsstrategi och expansion inom Safe Access Solution. HAKI är nu ett bolag med fokus på säkerhetsprodukter och lösningar för att skapa trygga arbetsförhållanden på tillfälliga arbetsplatser. Under den senaste femårsperioden har bolaget utökat produktportföljen och den geografiska spridningen genom förvärv. Förvärven har ökat bolagets exponering mot ett flertal sektorer och skapat synergier inom inköp, produktion, logistik och försäljning samt minskat exponeringen mot nybyggnation av bostäder.

Väl positionerad för långsiktig god tillväxt och lönsamhet
HAKIs mål är att fortsätta stärka sin marknadsposition i Europa genom organisk tillväxt och kompletterande förvärv inom sektorerna Infrastruktur, Energi, Industri och Bygg & Anläggning. Bolaget ser en betydande tillväxtpotential inom dessa prioriterade sektorer. HAKI har en erfaren, skicklig och motiverad ledning, långsiktiga huvudägare, en stark marknadsposition och en bevisad framgångsrik strategi. Marknaden för Safe Access Solutions drivs av megatrender som befolkningstillväxt, urbanisering, ökad lagstiftning och högre krav på säkerhet. Aktien handlas under eget kapital, P/EK 0,9x, och till en rabatt om ca 50% på P/E 24e i förhållande till jämförbara bolag. Värderingen är låg och ger en attraktiv risk-reward enligt vår bedömning.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 02-01-2024 kl. 10:51: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/01/02/haki_safety_20240102.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/