Delårsrapport januari –mars 2024

Pressmeddelande: Uppsala, 7 maj 2023. Senzime AB:s (publ) delårsrapport för januari – mars 2024 finns nu tillgänglig på bolagets hemsida www.senzime.com.

Delårsrapport januari – mars 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 12 120 KSEK (7 288), en ökning med 66 procent. Försäljningen av instrument uppgick till 4 864 KSEK (3 443), en ökning med 41 procent. Försäljningen av engångssensorer uppgick till 7 256 KSEK (3 844), en ökning med 89 procent.
  • Justerat för valutaeffekter ökade nettoomsättningen med 66 procent.
  • Bruttomarginalen före avskrivningar uppgick till 64,3 procent (68,5).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -23 911 KSEK (-26 461).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -28 719 KSEK (-31 691).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,23 SEK (-0,42).
  • Likvida medel per 2024-03-31 uppgick till 116 856 KSEK (73 803).

Highlights första kvartalet

• Senzime säkrade sin hittills största USA-affär från ledande Houston-baserat universitetssjukhussystem med leveranser av mer än 250 TetraGraph-system.
  • Senzimes licenstagare Fukuda Denshi lanserade den första integrerade TetraGraph-modulen på den japanska marknaden

VD kommenterar

Det har varit ännu ett händelserikt kvartal för Senzime. Vi fortsätter att rapportera stark tillväxt och nettoomsättningen ökade med 66 procent till 12,1 miljoner kronor. Återigen ett kvartal med försäljning som var högre än någonsin.

Försäljningstillväxten drivs av strategiskt viktiga nya affärer och återkommande försäljning av engångssensorer till installerad bas av TetraGraph-system. Försäljningen av engångssensorer växer stadigt vilket är en viktig signal att nyttjandegraden av TetraGraph-systemen ute på marknaden successivt ökar.

Den viktiga USA-affären fortsätter att utvecklas väl. Den nya kommersiella organisation som vi sjösatte under 2023 genererar resultat. Vi har idag cirka hälften av våra anställda baserade i USA och teamet utökades med ytterligare säljare under kvartalet. De viktiga sjukhuskontrakt som vi vann under 2023 i större konkurrensutsatta utvärderingar driver nu sensorförsäljning och vi vinner fortsatt affärer genom att erbjuda de mest kliniskt relevanta och användarvänliga lösningarna. Sjukhusen värdesätter vårt kompletta produkterbjudande, vårt team och vårt engagemang för ökad patientsäkerhet. Senzime uppfattas som den pålitliga och långsiktiga leverantören med förmåga att effektivt genomföra storskaliga implementeringar i sjukvården.

Våra affärer i Japan och Sydkorea uppvisar också god tillväxt. Efter ett längre gemensamt utvecklingsprojekt lanserade vår japanska licenspartner Fukuda Denshi sin integrerade modul med ”TetraGraph inside”. Denna modul är den första i sitt slag som drivs av våra algoritmer och sensorer och som lanserats som ett tillbehör till Fukudas omfattande installerade bas av patientmonitorer.

Vårt fokus fortsätter att vara att bygga en marknadsledande position i det tekniska och kliniska skifte som nu sker. Vi skall nå lönsamhet genom hög nyttjandegrad av våra system, erbjuda de mest användarvänliga och innovativa lösningarna och skala upp med stöd av smarta, industriella partnerskap. Allt görs möjligt genom ett briljant team.

Vi har en stark pipeline och noterar hög efterfrågan i marknaden, har inlett Q2 starkt, många pågående utvärderingar och vi driver ett intensivt arbete för att succesivt öka nyttjandegraden av installerad bas.

Jag ser fram emot ett fortsatt mycket spännande år!

Uppsala, maj 2024
Philip Siberg, VD