Boliden: Bekräftelse på försäkringsåtagande för Rönnskär

Efter branden som förstörde Rönnskärs elektrolysverk i juni 2023 har Boliden nu erhållit en bekräftelse på att det primära försäkringsbolaget till fullo åtar sig sin del av försäkringsersättningen. Boliden avser därför att redovisa en intäkt om 2,4 miljarder SEK som påverkar resultatet i det andra kvartalet 2024. Betalningar av försäkringsersättningen förväntas därefter ske successivt. Tidplanen för betalningar är dock ännu inte fastställd.

Rönnskär var vid tillfället för branden försäkrat upp till ett totalt belopp om maximalt 3,4 miljarder SEK, vilket var fördelat på en primär försäkring med en limit på 2,4 miljarder SEK, samt en excessförsäkring som träder in efter primärförsäkringen med ett skydd på ytterligare 1 miljard SEK.

Efter bekräftelsen fortsätter regleringen av excessförsäkringen, samt diskussioner med den primära försäkringsgivaren för att fastslå en betalningsplan.

För mer information, vänligen kontakta:

Klas Nilsson

Kommunikationsdirektör