Scandi Standard AB (publ) delårsrapport januari - mars 2024

Betydande volym- och resultattillväxt

Januari - Mars 2024
  • Kycklingvolym (grillvikt) uppgick till 70 (65) tusen ton vilket motsvarar en ökning med 8 procent
  • Nettoomsättningen uppgick till 3 160 (3 284) MSEK. I konstant valuta minskade nettoomsättningen med 4 procent
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 32 procent till 122 (93) MSEK, motsvarande en marginal på 3,9 (2,8) procent och en EBIT per kg på 1,74 (1,42) SEK/kg
  • Periodens resultat uppgick till 70 (44) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,07 (0,83) SEK
  • Operativt kassaflöde uppgick till -70 (+58) MSEK

per miljon arbetade timmar
Fodereffektivitet (kg 1,50 1,50 0% 1,50 1,50
foder/levande vikt)

[1)] För detaljer om alternativa resultatmått, se not 4.

[2)] Justerad för jämförelsestörande poster, se not 5.

[3)] Tidigare redovisade siffror visade levande vikt, ton. Historiska data konverterad med en faktor 0,72.

Koncernchefens kommentar

Scandi Standard ökade vinsten och marginalen under första kvartalet 2024. Medan det första kvartalet 2023 präglades av kraftiga prishöjningarpå insatsvaror, energi- och transportkostnader, har marknadsförhållandena nu återgått till mer normaliserade nivåer. Situationen har möjliggjort prissänkningar som gynnat konsumenterna och stimulerat efterfrågan på våra produkter. Sammantaget resulterade detta i en betydande volym- och resultattillväxt, även om nettoomsättningen för koncernen var lägre. Genom vårt fokus på en disciplinerad volymtillväxt, förbättrad produktmix och ökad effektivitet steg rörelseresultatet för koncernen med 32 procent till 122 (93) MSEK. EBIT-marginalen stärktes till 3,9% (2,8%).

Fortsatt förbättring inom Ready-to-cook

Ready-to-cook (RTC) rapporterade betydligt högre försäljning jämfört med samma kvartal föregående år, en ökning med 3 procent till 2 441 (2 373) MSEK, framför allt drivet av volymtillväxt som delvis påverkats av en lägre prisnivå för foder. Rörelseresultatet förbättrades till 96 (31) MSEK, främst till följd av ett framgångsrikt arbete för att säkerställa en disciplinerad volymtillväxt och en förbättrad produktmix.

Den största delen av försäljningen sker genom dagligvaruhandeln. Efterfrågan från våra konsumenter var stark på de flesta marknader, vilken drevs av att de lägre råvarupriserna också kom kunderna till godo, dock utan att inverka negativt på vår lönsamhet. Det stärker vår övertygelse att kyckling är ett mångsidigt och attraktivt protein, oavsett fluktuationer i konsumenternas köpkraft, och det är betryggande att se kraften i våra lokala varumärken.

Inom RTC, som är vårt största affärsområde, pågår just nu en mängd initiativ med fokus på ökad effektivitet och successiva resultatförbättringar, såsom investeringar för ökad förädling och specifika förbättringar i enskilda marknader, samt en ökad integration mellan segmenten Ready-to-cook och Ready-to-eat.

Vändning inom Ready-to-eat

Ready-to-eat (RTE) redovisade en nettoomsättning om 594 (765) MSEK och ett rörelseresultat på 25 (45) MSEK under det första kvartalet. Även om resultatet jämfört med samma period föregående år är fortsatt påverkat av lägre kapacitetsutnyttjande vid produktionsanläggningen i Farre i Danmark, kan vi konstatera att den sålda volymen ökade och att resultatnivåerna i Ready-to-eat bottnade ur under föregående kvartal. Vi fortsätter arbetet med återuppbyggnaden av orderboken och förväntar oss att gradvis ersätta den förlorade volymen med en mer diversifierad kundbas.

Ingredienser stod för 125 (146) MSEK av kvartalets intäkter, och bidrog med ett rörelseresultat om 7 (24) MSEK. Verksamheten påverkades under kvartalet av utmanande omvärldsförhållanden, med sjunkande världsmarknadspriser. Dock har området en stor strategisk betydelse för koncernen, eftersom det ger oss en möjlighet att ta tillvara en större del av fågeln, och förädla råvaran så långt det är möjligt. Det ger ett viktigt bidrag till att förbättra lönsamheten.

Fortsatt fokus på ökad integrering av hållbarhet

Scandi Standard förser marknaden med hållbara, säkra och näringsriktiga produkter och att integrera hållbarhet i såväl strategi som operativ verksamhet fortsätter att vara ett prioriterat fokusområde. Under det första kvartalet har vi tagit ytterligare ett viktigt steg på den resan genom att systematiskt integrera hållbarhet i koncernens investeringsbeslut. Bedömningen görs både kvantitativt, genom att utvärdera förändringar i både energianvändning och klimatpåverkan, och kvalitativt där ett antal väsentliga områden inkluderas i helhetsbedömningen såsom exempelvis vattenkvalitet, djurvälfärd, cybersäkerhet och arbetsmiljö.

Vår ambition är att vara ledande inom hållbarhet i den globala kycklingindustrin och under förra året nådde vi majoriteten av våra hållbarhetsmål. Vi har nu satt nya ambitiösa mål för 2024 för att säkerställa att vi fortsätter vår resa mot 2030.

Stabil finansiell position

Den räntebärande nettoskulden ökade, till 1 709 MSEK från föregående kvartal (1 571 MSEK). Den positiva effekten från kvartalets EBITDA-förstärkning motverkades som väntat av en säsongmässigt högre rörelsekapitalbindning, vilket är ett resultat av tidpunkten för påsken och kvartalsmässiga fluktuationer. Det övergripande arbetet med att reducera rörelsekapitalbindningen fortsätter, bland annat genom en närmare samordning av fågelinköp med försäljnings- och verksamhetsplaneringen.

Vår finansiella position är stark, och tar höjd för det omfattande investeringsprogram som har implementerats för att stödja målen för tillväxt och marginalförbättringar fram till 2027. För 2024 planeras investeringarna uppgå till cirka 500 MSEK kopplat till effektivisering, expansion och ökad förädling. Samtidigt lanserar vi ett nytt affärssystem och investerar vidare i vår klimatomställningsplan.

Under kvartalet har vi arbetat målmedvetet med den fortsatta implementeringen av Scandi Standards strategi, att öka värdet av vårt protein, införa initiativ för att förbättra vår effektivitet, integrera hållbarhet i hela värdekedjan och att nyttja kraften som finns i att samarbeta över hela koncernen. Det har vi gjort genom ett antal aktiviteter och projekt och jag ser fortsatt stor potential till utveckling inom alla dessa områden.

Sammanfattningsvis har Scandi Standard i dag attraktiva, smakrika och prisvärda produkter, starka marknadspositioner, tydligt fokus på effektiva processer och på ett ökat och förbättrat samarbete inom alla delar av koncernen. Jag kan konstatera att vi i kvartalet levererar i linje med den strategi vi beslutade under det fjärde kvartalet 2023, och ser framtiden an med stor tillförsikt. Vi är väl positionerade för att öka det långsiktiga värdeskapandet i koncernen.

Stockholm, 3 maj 2024

Jonas Tunestål,
vd och koncernchef Scandi Standard

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 3 maj 2024 kl. 08.30.

Telefonnummer:

Storbritannien: 020 3936 2999
Sverige: 010 884 80 16
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Tunestål, vd och koncernchef och Fredrik Sylwan, CFO
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR
Tel: +47 917 47 724

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2024 kl. 07.30.

Finansiell kalender

Rapport för Kv 2 2024          17 juli 2024
Rapport för Kv 3 2024 25 oktober 2024

Om Scandi Standard

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor.