Analysguiden: ANALYS VBG Group: God tillväxt och marginal

VBG Group levererar ytterligare ett starkt kvartal. Analysguiden justerar återigen upp vinstprognoserna, vilket härleder ett högre motiverat värde.

Ytterligare starkt kvartal
VBG Group fortsätter leverera starka resultat med både god tillväxt och fina marginaler. Under tredje kvartalet ökade omsättningen med 31,9% (24,9% valutajusterat) till 1 440 MSEK (1 092 MSEK) med en EBITA-marginal på 15,7% (10,2) vilket är något över bolagets långsiktiga mål på 15%. Samtliga divisioner bidrog till det starka kvartalet. Mer specifikt har fortsatt god efterfrågan i Nordamerika, genomförda prisökningar, tidigare initierade åtgärdsprogram samt valutaeffekter påverkat omsättningen positivt.

Vinstprognosen för 2023 och 2024 höjs återigen
Bolaget fortsätter visa stark tillväxt med en ökande marginaltrend vilket tillsammans med en fortsatt god orderingång ger en positiv bild av framtiden. Tillsammans med en stark finansiell ställning ger det, utöver organisk tillväxt, även fina möjligheter till förvärv.

VBG:s diversifierade verksamhet både inom segment och geografi gör bolaget mer motståndskraftigt för negativa trender vilket minskar risken i aktien. Även om aktien haft en god utveckling senaste året ligger värderingen fortfarande på attraktiva nivåer med ett P/E-tal strax under 12. Vi justerade upp vår vinstprognos för 2023 och 2024 med en vinst per aktie för året på 22 kr vilket motsvarar ett P/E-tal på ca 10 på dagens kursnivå.

Ökade prognoser ger höjd riktkurs
VBG Group gynnas i nuläget och under kommande år av den starka efterfrågan inom bussegmentet vilken till stor del beror på omfattande offentliga stimulanspaket i Nordamerika. VBG Group verkar ligga långt framme med sina klimatsystem till elektrifierade fordon både vad gäller bussar och off-road-fordon. Divisionen svarade för 57% av gruppens omsättning under Q2 och andelen kommer nog öka. 77% av divisionens omsättning avsåg Nordamerika.

VBG Group värderas fortsatt med stor rabatt jämfört med andra långsiktigt lönsamma industribolag trots att utsikterna är mer gynnsamma än för flera av dessa. EV/EBIT -23 ligger på ca 8 vilket kan jämföras med 15 för referensgruppen. Värt att upprepa är bolagets goda kassaflöden som gradvis minskar nettoskulden vilket ger god flexibilitet för förvärv och/eller höjda utdelningar.

Värderingsintervallet höjs till 250–270 kr (243 kr) baserat på höjd vinstprognos för 2023 och 2024.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: