Penser Access by Carnegie: BTS Group - Stark avslutning på året

Avslutar året med ett rekordkvartal
Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 768 mkr, vilket motsvarar en valutarensad tillväxt om 6%. På helåret uppgick nettoomsättningen till 2 683 mkr, vilket var i linje med vårt helårsestimat. Valutarensat motsvarar detta en tillväxt om 2%. EBITA i kvartalet uppgick till 139 mkr, vilket motsvarar en marginal om 18,1% och var ca 15% bättre än konsensus.. På helåret uppgick EBITA till 346 mkr. Bolaget avslutar således 2023 med ett av sina bästa kvartal någonsin. Bolaget guidar för att EBITA kommer vara starkare under 2024 än 2023 och året har enligt bolaget inletts starkt.

Har nått en ny marginalnivå
Då vi bedömer att marknaden fortsatt är något avvaktande är vi försiktiga i våra estimat för intäkter framöver och lämnar i princip dessa oförändrade. Vi anser att marknaden är fortsatt utmanande trots de ljusglimtar vi ser ifrån Nordamerika och Övriga marknader. Den tillväxt vi redan modellerat behåller vi därför i avvaktan på fortsatta indikationer om att marknaden stärks. Baserat på den starka lönsamheten i kvartalet höjer vi våra estimat för EBITDA med 7% på innevarande år och 5% 2025.. Vi anser att BTS í och med den starka Q4-rapporten har nått en ny nivå av skalbarhet och lönsamhet. Vi bedömer att BTS fortfarande har möjlighet att stärka sin beläggningsgrad, vilket gör att vi ser en stigande marginal under perioden 2024-2025.

2024 har potential att bli ett år med starkt momentum
Vi bedömer nu att botten i marknaden är nådd och att vi kommer se en fortsatt marginalexpansion under 2024. Baserat på detta scenario samt högre estimat i närtid höjer vi vårt motiverade värde till 380-400 kr (340-360). Vi bedömer att BTS nu, givet den starka avslutningen på 2023, kommer ha ett starkt operativt momentum, främst för resultatet under perioden 2024-25. Detta styrks av att bolaget bedömer att man kan fortsätta växa 4-6% utan större förändringar av kostnadsbasen.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-02-2024 kl. 08:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/02/22/btsq4.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/