Ortivus valberedning inför årsstämman 2024 utsedd

De största ägarna i Ortivus AB (publ) har utsett sina representanter i valberedningen inför 2024 års årsstämma som kommer att avhållas den 8 maj, 2024.

Valberedningen inför årsstämman 2024 består av följande ledamöter:

• Anders Paulsson, styrelsens ordförande, utsedd av årsstämman 2023
  • Peter Edwall, utsedd av aktieägaren Ponderus Invest AB (företräder 20,2 % av rösterna)
  • Konstantin Papaxanthis (företräder 6,0 % av rösterna)
  • Pär-Ola Adolfsson (företräder 3,4 % av rösterna)

Ortivus riktlinjer för tillsättande av valberedningen antogs på årsstämman den 4 maj 2023 och är baserade på riktlinjerna i Svensk Kod för Bolagsstyrning. Valberedningen ska bestå av fyra ledamöter. Av dessa skall en utgöras av styrelsens ordförande och de tre övriga skall utses av de tre största ägarna i bolaget per den 30 september 2023. I den mån tillfrågad aktieägare inte utser någon representant till valberedningen går frågan vidare till den aktieägare som storleksmässigt står näst i tur osv. Valberedningen kommer inom sig utse valberedningens ordförande.

Valberedningen ska bland annat lämna förslag på antal styrelseledamöter, styrelsens sammansättning, ordförande i styrelsen, revisorsval, styrelse- och revisorsarvoden samt ordförande på årsstämman.

De som vill lämna förslag eller synpunkter till valberedningen kan göra detta skriftligen genom brev till:

Ortivus AB (publ)
Valberedningen
182 17 Danderyd

eller via e-post till peter.edwall@ponderus.se