Penser Access: God tillväxt och lönsamhet i osäkert marknadsklimat - Björn Borg

God tillväxt med egen onlinehandel som utropstecken
Björn Borgs omsättning växte 5% i Q3 (1% organiskt) och uppgick till 262 mkr (249 mkr). Med hänsyn till Björn Borgs uttalade lönsamhetsfokuset i flera kanaler, och den tuffa underliggande marknaden, anser vi att tillväxtsiffrorna i Q3 är goda. Egen onlineförsäljning och grossistförsäljning växer starkt med tillväxt om 25% respektive 15%. Sammantaget har Björn Borg en god utveckling i de kanaler som är viktigast för att driva resultatet, vilket skapar en god kombination av tillväxt och lönsamhet. Sportkläder växte 11% y/y och utgjorde för tredje raka kvartalet 20% eller mer av omsättningen. Distributörerna fortsätter möta en tuff miljö, drivet av att kunderna fortsätter ha en försiktig inställning till lagernivåer, vilket påverkar nya inköp.

Fortsatt prissättningsfokus synliggörs i marginalerna
Björn Borg fortsätter att ha en attraktiv kombination av produkt- och kanalmix vilket bidrar till att stärka EBIT-marginalen till 16% (12%). Vi noterar dessutom att bolaget fortsätter ha ett uttalat lönsamhetsfokus, och att man fortsätter vara restriktiva med prisreduceringar, vilket har en positiv effekt för marginalen. Bruttomarginalen stärktes till 52,6 % (48,2 %) och bruttomarginalen för den rullande tolvmånadersperioden uppgår till 53%. Lagret uppgick till 150 mkr under utgången av Q3, motsvarande 17% av den senaste tolvmånadersomsättningen.

Justeringar
Vi gör mindre justeringar för perioden 2024–2025. För 2023 ser vi en något lägre bruttomarginal än tidigare, men endast marginella justeringar gällande omsättningen för helåret. Vi ser ett oförändrat motiverat värde om 54–56 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-11-2023 kl. 08:32: https://docs.penser.se/research/5092-C/borg_q3.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/