Axolot Solutions Holding AB: Axolot Solutions får en tilläggsorder från Omni Polymers

Axolot har tidigare ingått ett avtal om leverans av en nyckelfärdig AxoPur[®] anläggning till Omni Polymers AB. Omni Polymers har nu valt att utvidga omfattningen av sin beställning till att omfatta kringliggande system för rening och recirkulation av processvatten vid upparbetningsanläggningen för återvunnen plast i Ängelholm.

Parterna kommer också att ingå ett separat serviceavtal avseende drift och underhåll av anläggningen efter uppstart. Den nya anläggningen förväntas kunna tas i drift före årsskiftet 2023/24 och den kommer initialt att ha en kapacitet på 40 m[3] per timme. Det totala ordervärdet för Axolot uppskattas till ungefär 10 MSEK.

Omni Polymers som är en pionjär inom området återvinning av sorterad plast från hushållsavfall ägs av TMR gruppen och Plastonomy. TMR sköter allt som rör producentansvar för pappers-, metall- och plastförpackningar. Plastonomy är ett ingenjörs- och konsultbolag som designar, konstruerar, driver och automatiserar plaståtervinningsanläggningar. Anläggningen i Ängelholm är byggd för att initialt kunna producera 20 000 ton
polyolefingranulat per år och den invigdes så sent som i oktober 2022.