Penser Access by Carnegie: Guard Therapeutics International - Pekar i rätt riktning

Rapportkommentar, Q4
Guards rapport för det fjärde kvartalet innehöll inga överraskningar. Rörelseresultatet kom in på -15,3 mkr (-39,8) och det operativa kassaflödet på -17,3 mkr (-34,1). Den markanta nedgången i operativa kostnader grundar sig i att bolaget under Q4 hade en lägre aktivitet i sina kliniska program. Vi räknar med låga kostnader även i Q1, men en ökning senare under året när POINTER-studien ska initieras. Kassan i slutet av perioden uppgick till cirka 84 mkr.

POINTER-studien
Nästa steg för Guard är som nämnt POINTER-studien. Det här är en fas IIb-studie som syftar till att identifiera en optimal doseringsregim och exakt målgrupp för behandling med RMC-035. Studien kommer att inkludera cirka 160 patienter fördelat på tre olika dosarmar – två aktiva och en placebo. Primärt effektmått i studien kommer att vara eGFR (njurfunktion) vid tre månader efter behandling. Ambitionen är att bolaget ska inkludera en första patient i POINTER-studien under Q3 2024.

Undervärderat på dagens nivåer
Vi sätter ett motiverat värde för Guard om 60-70 kronor (63-67) per aktie. Vi anser att bolaget på dagens nivåer är undervärderat, men att det saknas tydliga triggers i närtid för att ta aktien till vårt motiverade värde.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-02-2024 kl. 08:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/02/23/guard20240223.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/