VNV Globals portföljbolag BlaBlaCar stänger 100 miljoner EUR finansiering

VNV Global ABs (publ) ("VNV Global" eller "Bolaget") portföljbolag BlaBlaCar, världens största community-baserade reseapp, meddelade idag att man framgångsrikt har säkrat en kreditfacilitet på 100 miljoner EUR som kommer att stötta deras tillväxtambitioner och stärka deras position som den ledande marknadsplatsen för samåkning globalt.

BlaBlaCar meddelade också att man avslutade 2023 med 253 miljoner EUR i intäkter, vilket innebär en ökning med 29% från föregående år. Efter att ha varit lönsam de senaste 24 månaderna meddelade BlaBlaCar även att man avslutade 2023 med positiv EBITDA. Genom att optimera tomma platser i bilar och bussar och uppmuntra samåkning bidrog BlaBlaCar även till att minska koldioxidutsläppen från resor med 2 miljoner ton enbart under 2023.

Målet med den nya finansieringen är att utöka BlaBlaCars multimodala strategi, vilket kombinerar flera transportformer med det omfattande täckningsområdet för deras samåkningsnätverk, över de geografiska områden där det verkar.

Nicolas Brusson, medgrundare och VD för BlaBlaCar, sa:

"Denna 100 miljoner EUR finansiering kommer att möjliggöra för oss att bedriva en ambitiös tillväxtstrategi, inklusive M&A där vi för närvarande utforskar flera möjligheter. I kombination med kontinuerlig innovation är M&A ett verktyg för att hjälpa oss att snabbare nå marknadsledarskap. När vi blickar framåt kommer lönsam tillväxt fortsatt vara en grundläggande princip. Denna milstolpe visar på BlaBlaCars mognad och finansiella stabilitet. Ändå måste vi förbli ödmjuka: vi har fortfarande en lång väg att gå i vår resa för att göra resor mer hållbara och humana. Detta steg gör det möjligt för oss att driva vår mission med självförtroende. Idag möjliggör det för oss att finansiera nya projekt, uppmuntra nya innovationer och utforska nya förvärv."

För mer information, se ett pressmeddelande från BlaBlaCar via följande länk.