Publicering av BICO Group delårsrapport januari-mars 2024

BICO Group AB 559050–5052 (NASDAQ STOCKHOLM: BICO).

Januari-mars 2024 (jämfört med januari-mars 2023)

• Nettoomsättningen uppgick till 510,3 Mkr (488,7) vilket motsvarade en ökning om 4,4 % (ökning om 11,5 %) jämfört med motsvarande kvartal föregående år
  • Kvartalets organiska tillväxt uppgick till 4,7 % (-1,1 %). Från och med första kvartalet så rapporterar BICO samtliga organiska tillväxtsiffror i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 45,1 % (51,5 %). Från och med första kvartalet så ändrade BICO till funktionsindelad resultaträkning och jämförbara siffror har blivit justerade
  • Justerad EBITDA uppgick till -9,0 Mkr (26,1) vilket motsvarade en marginal om -1,8 % (5,3 %)
  • EBITDA uppgick till -19,0 Mkr (15,7) vilket motsvarade en marginal om -3,7 % (3,2 %)
  • Nettoresultatet för kvartalet från kvarvarande verksamheter uppgick till -29,2 Mkr (-76,5), vilket motsvarade ett resultat per aktie från kvarvarande verksamheter före och efter utspädning om -0,40 kronor (-1,07)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17,3 Mkr (60,4)

Summering första kvartalet

• Varierande försäljningsnivåer från affärsområdena där Biosciences levererade stark försäljningstillväxt
  • Lägre försäljning inom Akademi och Diagnostik
  • Som ett led i förberedelsen att lansera den uppdaterade strategin genomförs en strategisk genomlysning av FoU roadmap och koncernens produktportfölj
  • Slutsatser från visselblåsarutredning kommunicerades

Väsentliga händelser efter första kvartalet

• Catharina Nordlund tillträdde som Chief Human Resources Officer
  • Anders Fogelberg utsedd till Chief Commercial Officer
  • Meddelade förändrad metod för nedskrivningsprövning av goodwill som resulterade i retroaktiv nedskrivning av goodwill och övriga immateriella tillgångar för 2022
    och 2023

BICO har meddelat förändrad metod för nedskrivningsprövning av goodwill som resulterade i retroaktiv nedskrivning av goodwill för 2022 och 2023
BICO beslutade om retroaktiv nedskrivning av goodwill och övriga immateriella tillgångar med en ackumulerad ej kassaflödespåverkande effekt på EBIT under 2022 och 2023 om -1 788 Mkr. Den retroaktiva nedskrivningen av goodwill och övriga immateriella tillgångar är ej kassaflödespåverkande och har ingen negativ påverkan på resultaträkningen för Q1 2024. Fullständig information återfinns i denna delårsrapport i not 1 samt not 10.

Presentation för media och investerare
Senare idag, den 7 maj 2024, kl. 10:00 CEST, arrangeras en telefonkonferens på engelska, där VD och koncernchef Maria Forss och CFO Jacob Thordenberg presenterar delårsrapporten samt att det finns möjligheter att ställa frågor.

Information om presentation och webcast
Presentationen kommer finnas tillgänglig på BICO:s hemsida från och med kl. 09:00 CEST.

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedanstående länk.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.