ScandiDos emission tecknad till 130 procent

ScandiDos AB avslutade tisdagen den 23 april sin företrädesemission. Emissionen om 18,2 MSEK tecknades till 23,7 MSEK, vilket motsvarar en teckningsgrad om 130 %. ScandiDos tillförs därmed 17,6 MSEK efter emissionskostnader som uppgår till cirka 0,6 MSEK. Emissionen tecknades till 82,5 procent med stöd av teckningsrätter.

”Det känns verkligen stimulerande att få det starka stödet från aktieägarna i denna nyemission”, säger VD Gustaf Piehl. ”Nu kan vi fokusera på att växa vår affär på prioriterade marknader och realisera de kostnadsbesparingar som följer av det besparingsprogram och de effektiviseringar av verksamheten vi tidigare annonserat. Målet är att skapa lönsamhet i verksamheten under kommande år”.

Fördelning av aktier kommer att ske i linje med de kriterier som angavs i emissionsmemorandumet. Avräkningsnotor till de som erhållit tilldelning skickas ut under kommande vecka. Övriga investerare kommer inte att erhålla något besked från bolaget.

Handel med utställda BTA kommer temporärt att pågå till och med den 15 maj 2024.

Genom emission av 11 402 217 aktier ökar antalet aktier till totalt 57 011 087 stycken. Aktiekapitalet ökar samtidigt med 570 110,85 kronor till 2 850 554,35 kronor.