Axolot Solutions Holding AB: Axolot Solutions beviljas patent för svavelrening

Patent- och Registreringsverket har beslutat att godkänna en patentansökan från Axolot Solutions rörande svavelrening och kommer att publicera beslutet inom kort.

Patentet avser rening av den vanligt förekommande svavelföreningen sulfat i kraftigt förorenade avloppsvatten med hjälp av en kombination av elektrokoagulation och fällningsreaktion. Svavelföreningar förekommer i en mängd olika avlopps- och spillvatten och kan resultera i luktproblem och bildande av svavelväte, en mycket illaluktande och giftig gas. Sulfat och andra svavelföreningar ombildas till sulfid och vidare till svavelväte på platser där det är ont om syre och där sura betingelser råder, till exempel i många sammanhang där avloppsvatten hanteras.

Genom att rena avloppsvatten bestående av flera olika föroreningar såsom övergångsmetalljoner, olja med mera samt sulfatjon, med en kombination av elektrokoagulation och fällningsreaktion, så kan en effektiv rening av alla dessa komponenter erhållas samtidigt som de bildade restprodukterna blir lätthanterliga. Genom att integrera den av Axolot nu patenterade tekniken i bolagets AxoPur[®] system så breddas möjligheterna att rena olika typer av avlopps- och spillvatten ytterligare.