Analysguiden: ANALYS New Wave Group: Svagare marknad gav hack i kurvan

New Wave nådde nya rekordnivåer i Q2 men ledningen flaggar för kortsiktiga utmaningar i en svagare konjunktur. Analysguiden är fortsatt positiva till aktien och upprepar riktkursen.

Svagare marknad gav hack i kurvan
Rapporten för andra kvartalet kom in något svagare än vad vi prognosticerat och utsikterna för de närmaste kvartalen beskrivs som mer osäkra. Samtidigt ökade såväl försäljning som rörelseresultat ånyo till all-time high-nivåer för ett andra kvartal, med en rörelsemarginal på 15,8%. Utvecklingen inom Företag var positiv både sett till försäljning och resultat, medan segmenten Sport & Fritid och Gåvor & Heminredning var svagare än vår prognos. New Wave är fortsatt optimistiska kring den långsiktiga utvecklingen, med lönsam tillväxt, men flaggar för att de närmaste kvartalen kan bli utmanande i en svag konjunktur, hög inflation och ränteoro.

Tillväxten fortsatte i Q2
Omsättningen ökade med 14% till 2 305 Mkr. Rörelseresultatet ökade med 4% till 364 Mkr kvartal-över-kvartal, med en rörelsemarginal om 15,8%. Fjolårets förvärv av BTC Activewear låg bakom ökningen i såväl omsättning som resultat och bidrog med bidrog med 176 Mkr i omsättning och 11,4 Mkr i rörelseresultat. Under kvartalet förvärvades svenska outdoor-varumärket Tenson med en årsomsättning på omkring 130 Mkr. Under 2024 väntas Tenson bidra positivt till New Waves lönsamhet.

Balansräkningen är fortsatt stabil och nettoskuldsättningsgraden uppgick till 43% per 30 juni. Kassaflödet förbättrades och uppgick till 230 Mkr (68), efter att under en längre period påverkats negativt som en effekt av lageruppbyggnad i den operativa verksamheten.

Attraktiv värdering
Aktien reagerade negativt på rapporten, som var svagare än marknaden förväntat sig och att de kortsiktiga utsikterna är något försiktiga, och kursen tappade omkring 14% på rapportdagen. Vi bedömer dock fortsatt att New Wave har god potential, framför allt mot bakgrund av den senaste tidens svaga kursutveckling.

Vi har justerat ner våra förväntningar för 2023 och 2024 mot bakgrund av en något svag Q2 rapport och mer försiktiga förväntningar för andra halvåret 2023.

Vi prognosticerar en försäljning om 9 983 Mkr för 2023, delvis drivet av BTC Activewear, som ökar till 10 682 under 2024 och 11 430 under 2025. Rörelseresultatet för 2023 prognosticeras till 1 545 Mkr och för 2024 till 1 605 Mkr, vilket ger en rörelsemarginal om 15,5% respektive 15%.

Våra estimat visar på ett väldigt attraktivt P/E på 8,7 för 2024 och en EV/EBIT på 7,9. Motsvarande multiplar för 2025 uppgår till 7,3x och 6,7x. Vi har under det senaste året haft en positiv syn till aktien och denna syn kvarstår, och vi behåller riktkursen om 117 kr.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: