Penser Access by Carnegie: Stabil tillväxt och god marginalutveckling - Systemair

Robust organisk tillväxt i Västeuropa
Systemair redovisade en organiskt tillväxt om 5,1% för Q2, drivet av utvecklingen i Västeuropa (3% organiskt tillväxt), samtidigt som Östeuropa och Övriga marknader organiskt bidrog med 23% respektive 12%. Effekten av avyttringen av luftkonditioneringsverksamheten (-3,4%) neutraliserades nästan fullt ut av valutaeffekter (3,2%) och den totala tillväxten var 4,9%. Omsättningen var ca 0,7% högre än konsensusförväntningar och ca 1% lägre än våra prognoser, där avvikelsen i våra prognoser primärt förklaras av Nordamerika och till mindre del Västeuropa.

Fullt synliga effekter av AC-avyttringen i marginalen
Bruttomarginalen stärktes till 33,9% y/y (33,3%) och justerad EBIT-marginal uppgick till 10,1% (9,5%). Justeringen relaterade till nedskrivningen inom Rysslandsverksamheten under Q2’22/23. Totalt rörelseresultat uppgick till 322 mkr relativt konsensusförväntningar om 326 mkr. Marginalutvecklingen reflekterar huvudsakligen avyttringen av luftkonditionerings-verksamheten, en affär som hade marginalförstärkande effekt för koncernen. Fritt kassaflöde för Q2 uppgick till 348 mkr (111 mkr), drivet av bl.a. starkare rörelseresultat men även frigörande av rörelsekapital.

Goda framtidsutsikter
Sammantaget anser vi att tillväxten i kvartalet var stabil, med en god marginal och stabila kassaflöden. Bolaget kommunicerar goda framtidsutsikter med försiktig optimism, vilket vi anser underbygger våra prognoser för H2’23/24. Vi justerar ned EBITDA-prognosen för innevarande räkenskapsår för att reflektera engångskostnader om 125 mkr relaterade till produktionsavvecklingen i Tyskland, som samtidigt förväntas medföra besparingar om 70 mkr per år med full effekt 2025/26. Vi justerar upp EBITDA-prognoserna för 2024/25e och 2025/26e med 2% respektive 1,5%. Vi ser ett nytt motiverat värde om 95 – 97 kr per aktie (90 – 92 kr).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 08-12-2023 kl. 08:46: https://researchdocs.carnegie.se/research/2023/12/08/sysr_q2car.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/