Boliden: Överenskommelse nådd om att återuppta verksamheten i Tara

En överenskommelse har träffats mellan fackföreningar och lokal ledning som möjliggör processen att återuppta verksamheten i gruvan i Tara på en mer finansiellt hållbar basis.

I juli 2023 sattes Taragruvan i malpåse på grund av en kombination av faktorer, inklusive negativ zinkprisutveckling, övergripande kostnadsnivå och operationella utmaningar. Ett avtal mellan fackföreningar och lokal ledning för att avsevärt förbättra arbetssätt och produktivitet har nu säkerställts.

Avtalet innehåller bland annat en optimerad gruvplan som minskar transportavstånden och maximerar metallproduktionen med en inledande årlig produktionstakt på 1,8 Mton, i kombination med en organisatorisk omstrukturering, en minskning av antalet anställda och förbättrade arbetssätt. Sammantaget förväntas normal cash cost för Tara-gruvan minska till cirka 100 USc/lb zink, jämfört med 137 USc/lb zink för första halvåret 2023. Minskningen är hänförlig till förbättrade utsikter för energipriset samt lägre vägledande smältlöner (TC) i kombination med förbättrade produktivitetsnivåer.

Som ett resultat av detta kommer engångskostnader för omstrukturering om cirka 30 MEUR att påverka andra kvartalet 2024 negativt, vilket tillsammans med tidigare kommunicerad kostnad för gruvan i malpåse på EUR -13 m per kvartal, ger en total negativ effekt på rörelseresultatet för kvartalet om -43 MEUR. Omstruktureringskostnaderna är relaterade till minskningen av antalet anställda till cirka 400 heltidsanställda (FTE), jämfört med över 600 anställda innan Tara försattes i malpåse samt betydande organisatoriska förändringar och förändrade arbetssätt. Personal kommer att börja återgå till arbete i etapper under tredje kvartalet 2024, med ett inledande introduktions- och omställningsprogram.

Upptrappning av produktionen kommer att starta under fjärde kvartalet 2024, och full produktion förväntas från januari 2025. Rörelseresultatet under andra halvåret 2024 beräknas uppgå till cirka -25 MEUR per kvartal, jämfört med -13 MEUR per kvartal under tiden i malpåse.

I samband med beslutet att återöppna Taragruvan kommer prospekteringsaktiviteterna vid Tara Deep-fyndigheten att återupptas under andra halvan av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Klas Nilsson
Kommunikationsdirektör