Cibus Nordic Real Estate AB (publ) erbjuder återköp av teckningsoptioner

Styrelsen i Cibus Nordic Real Estate AB (publ) ("Cibus" eller "Bolaget") har beslutat att lämna ett erbjudande till innehavarna av teckningsoptioner av serie 2020/2024 i Bolaget om återköp av 158 604 optioner.

Erbjudandet lämnas endast för att underlätta utnyttjande av teckningsoptionerna och innebär ingen ändring av villkoren för teckningsoptionerna. Som ett villkor för erbjudandet krävs att teckningsoptionsinnehavarna återinvesterar återköpsvederlaget, netto efter skatt, i aktier i Cibus genom utnyttjande av de teckningsoptioner som behålls.

Vid Cibus årsstämma i april 2020 beslutades att anta ett teckningsoptionsprogram för Bolagets bolagsledning, exklusive Bolagets verkställande direktör. Totalt emitterades 160 000 teckningsoptioner av serie 2020/2024 som kan utnyttjas för teckning av aktier i Bolaget fram till och med den 8 maj 2024. Antalet utestående optioner av serie 2020/2024 uppgår fortsatt till 160 000 teckningsoptioner.

Motivet till erbjudandet är att underlätta för teckningsoptionsinnehavarna att utnyttja sina teckningsoptioner utan behov av ytterligare finansiering. Acceptperioden för erbjudandet avslutas den 2 maj 2024 kl. 08:59 CEST.

Erbjudandet medför inga ytterligare skattekostnader eller transaktionsavgifter för Bolaget och innebär inte en ytterligare administrativ hantering för Bolaget. Därtill minskar utspädningseffekten till följd av att teckningsoptioner av serie 2020/2024 återköps istället för att utnyttjas för teckning av aktier.

Om innehavarna av teckningsoptioner av serie 2020/2024 accepterar erbjudandet fullt ut kommer 158 604 teckningsoptioner att återköpas. 1 396 teckningsoptioner kommer att utnyttjas för teckning av 1 396 nya aktier i Cibus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christian Fredrixon, VD
christian.fredrixon@cibusnordic.com

Pia-Lena Olofsson, CFO
pia-lena.olofsson@cibusnordic.com

Om Cibus Nordic Real Estate AB (publ)

Cibus är ett fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. Företagets affärsidé är att förvärva, utveckla och förvalta fastigheter av hög kvalitet i Norden med dagligvaruhandelskedjor som ankarhyresgäster. Företaget äger för närvarande cirka 450 fastigheter i Norden. De viktigaste hyresgästerna är Kesko, Tokmanni, Coop, Lidl och S-gruppen.

Source:beQuoted