Analysguiden: ANALYS Probi: Stadiga steg i rätt riktning under ett övergångsår

2024 kan bli ett mellanår med strategiska förändringar i fokus. Övertid siktar Probi på ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet. Försäljningscyklerna är långa men tillväxtutsikterna bortom 2025 är goda.

Q1 präglat av intensiva strategiska aktiviteter
Probis omsättning minskade 11% valutajusterat till 152 mkr under Q1. Minskningen beror huvudsakligen på svåra jämförelsetal och engångseffekter från tidigare uppskjutna leveranser i region Americas. Vidare påverkades region APAC av tidsmässiga orderförskjutningar under kvartalet. Låg produktionsvolym tyngde EBITDA-marginalen som uppgick till 15% under Q1 jämfört med justerade 23% under motsvarande period föregående år. En ny studie publicerad i International Journal of Nutritional Sciences har visat på fördelarna med Probis och Clasados synbiotiska koncept för immunhälsa. Probi har också blivit finalist i årets NutraIngredients Awards med sitt Probi Sensia-koncept, som bidrar till förbättrad kognitiv förmåga. Vidare har Probi utökat sin konsumentverksamhet till Danmark genom ett samarbete med Matas, vilket stärker företagets närvaro i Norden.

2024 kommer vara ett år för strategiska förändringar
Under inledningen av 2024 har en hög aktivitetsnivå präglat Probi, stött av strategiska förändringar som implementerades under slutet av 2023. Trots att försäljningssiffrorna var i linje med förväntningarna, noterades negativa jämförelsetal i Americas. Effektivitetsförbättringar har börjat synas inom produktionsverksamhetens optimeringsprogram, vilket är viktigt för att förstärka lönsamheten som för närvarande är under press. Marknadsförings- och försäljningsinitiativen är högaktiva med flera nya kundavtal tecknade och pågående diskussioner. Probi har också lanserat flera produkter genom distributionspartners, och fler kundlanseringar planeras för 2024 och framåt. Probis B2C-affärsmodell, som initialt lanserades i Sverige och Norge, expanderas nu till Danmark genom ett e-handelssamarbete med Matas, Danmarks största återförsäljare av skönhet, personvård och hälsoprodukter.

Fokus på att nå lönsam tillväxt över tid
Probi siktar på att uppnå en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på minst 6% under en femårsperiod, med målet att höja EBITDA-marginalen till minst 25% till år 2028. 2024 förutspås bli ett övergångsår på grund av de långa försäljningscyklerna och de produktionsrelaterade åtgärder som genomförs, men utsikterna för tillväxt från 2025 framstår som goda. Efter Q1 rapporten sänker vi våra försäljningsestimat för 2024 och 2025 med vardera 2%. Vi håller våra antaganden för EBITDA-marginalen oförändrade för 2024 och 2025, samt upprepar vårt motiverade värde på 210 SEK.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.