NextCell Pharma AB: NextCells dotterbolag Cellaviva ges tillstånd att hantera fosterhinnor

NextCell Pharma AB ("NextCell" eller "Bolaget") meddelar idag att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har beviljat deras vävnadsinrättning Cellaviva tillstånd att hantera fosterhinna. Cellaviva är Nordens största privata stamcellsbank. Sedan lanseringen 2014 har bolaget utökat affärsmodellen till att omfatta genetisk tester och hanteringstjänster av vävnader för bioteknikföretag och sjukhus.

Cellaviva utökar business-to-business-verksamheten och genom att bredda vävnadsinrättningen till att även omfatta aminiotiska vävnader vilket öppnar upp för hantering av oftatamologiska produkter som ofta produceras av fosterhinna och klassas som vävnad. Diskussioner om potentiella leverantörer pågår. Affärsmodellen är avgift för service. Cellaviva tillhandahåller en tjänst för hantering, frakt och spårbarhet av vävnader vilket kräver tillstånd att bedriva vävnadsinrättning.