Wonderboo Holding AB: Wonderboo genomför riktad emission av units till emissionsgaranter

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, HONGKONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, SCHWEIZ, SINGAPORE, JAPAN, RYSSLAND, BELARUS ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA REGLER ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER LIKNANDE ÅTGÄRDER.

Wonderboo Holding AB ("Wonderboo" eller "Bolaget") har, som tidigare offentliggjorts i separat pressmeddelande, slutfört den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner som beslutades av styrelsen i Bolaget den 26 mars 2024 med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023 ("Företrädesemissionen" eller "Erbjudandet"). I enlighet med de garantiavtal som ingåtts i samband med Företrädesemissionen har Wonderboos styrelse idag den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat om en riktad nyemission av sammanlagt 153 523 units, bestående av 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till garanterna i Företrädesemissionen ("Ersättningsemissionen"). Varje unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.Teckningskursen i Ersättningsemissionen uppgår till 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie, vilket motsvarar teckningskursen i Företrädesemissionen. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.

I samband med Företrädesemissionen erhöll Bolaget emissionsgarantier i form av toppgarantier från Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag om cirka 4,1 MSEK. I enlighet med ingångna garantiavtal har Mangold Fondkommission haft möjlighet att välja mellan att erhålla garantiersättning i form av kontanta medel eller i form av nyemitterade units (aktier och teckningsoptioner av serie TO1) i Bolaget. Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag har endast haft möjlighet att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade units i Bolaget. Garantiersättningen i form av nyemitterade units utgår med ett belopp motsvarande sjutton (17) procent av ga­ranterat garantibelopp i Företrädesemissionen, genom att Bolaget beslutar om Ersättningsemissionen till garanterna.

Teckningskursen i Ersättningsemissionen ska, som tidigare kommunicerats, motsvara teckningskursen i Företrädesemissionen, det vill säga 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Envar unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.

Styrelsen i Wonderboo har därmed idag, den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat att genomföra Ersättningsemissionen om sammanlagt 153 523 units, motsvarande 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla Bolagets åtagande gentemot garanterna som uppkommit med anledning av ingångna emissionsgarantier i samband med Företrädesemissionen. Styrelsen i Bolaget bedömer även att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning och i aktieägarnas intresse att tillvarata möjligheten att betala garantiersättningen i form av units istället för kontant betalning, då detta innebär lägre emissionskostnader i samband med Företrädesemissionen, vilket följaktligen innebär att Bolaget kan erhålla en större nettoemissionslikvid från Företrädesemissionen.

Garantiersättningen och teckningskursen fastställdes genom förhandlingar på armlängds avstånd mellan Bolaget och de parter som har lämnat emissionsgarantier och genom analys av ett flertal marknadsfaktorer. Styrelsen gör därför bedömningen att villkoren har bestämts på sådant sätt att marknadsmässighet har säkerställts och att de återspeglar rådande marknadsförhållanden.

Aktier, aktiekapital och utspädning

Som tidigare kommunicerats och offentliggjorts av Bolaget genom pressmeddelande kommer antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket att uppgå till 5 603 089 och aktiekapitalet till cirka 840 463,56 SEK. Genom Ersättningsemissionen kommer antalet aktier i Bolagets att öka med 153 523 och aktiekapitalet med 23 028,46 SEK. Detta föranleder att antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket kommer att uppgå till totalt 5 756 612 och aktiekapitalet till totalt 863 492,02 SEK. Ersättningsemissionen innebär en utspädningseffekt för befintliga aktieägare med cirka 2,67 procent, räknat på antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket.

För det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO1 som tilldelats garanterna i Ersättningsemissionen utnyttjas fullt ut för teckning av nya aktier i Bolaget kommer antalet aktier att öka med ytterligare högst 307 046 och aktiekapitalet med ytterligare högst cirka 46 056,91 SEK. Detta innebär en utspädningseffekt om ytterligare högst cirka 3,21 procent, räknat på det högsta antalet aktier i Bolaget efter Företrädesemissio­nen, Ersättningsemissionen, och nyttjande av samtliga därtill hörande Teckningsoptioner av serie TO1.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Wonderboo i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen. Mangold Fondkommission AB agerar även emissionsinstitut i samband med Företrädesemissionen.

Denna information är information som Wonderboo Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 april 2024 kl.22:30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://www.wonderboo.com/

VIKTIG INFORMATION

Offentliggörande, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Wonderboo i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 eller utan tillämpning av ett undantag från sådan registrering. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.