Concentric AB: CONCENTRICS DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2024
FÖRSTA KVARTALET 2024
  • Nettoomsättning: Nettoomsättning 1 003 MSEK (1 127), en minskning med -11% jämfört med föregående år, utan större påverkan från valutaeffekter. Jämfört med fjärde kvartalet 2023 har försäljningen ökat med +9%, justerat för valuta.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 137 MSEK (181), vilket ger en rörelsemarginal om 13,7% (16,1), en ökning med +1,6% jämfört med rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster i det fjärde kvartalet 2023 som uppgick till 12,1%.
  • Periodens resultat: 100 MSEK (121); resultat per aktie före utspädning uppgick till SEK 2,69 (3,18).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: Kassaflödet från den löpande verksamheten var 43 MSEK (89), med en konverteringsgrad om 29% (61).
  • Koncernens nettoskuld: 698 MSEK (865); skuldsättningsgrad 30% (39). Under kvartalet gjordes låneåterbetalningar om 187 MSEK.

VD och koncernchef, Martin Kunz, kommenterar rapporten för första kvartalet 2024:

Minskade rörelsekostnader och stabiliserade kundorder gav en förbättrad rörelsemarginal i första kvartalet jämfört med fjärde kvartalet 2023. Dessutom bidrog en stark försäljning av e-produkter positivt till resultatet i kvartalet.

Finansiellt resultat

Koncernens redovisade nettoomsättning för kvartalet uppgick till 1 003 MSEK (1 127), en minskning med 11% jämfört med föregående år. Rörelseresultatet var 137 MSEK (181), vilket resulterade i en rörelsemarginal om 13,7% (16,1).

Våra kunders lagerminskningar avtog gradvis under det första kvartalet 2024 samtidigt som utvecklingen på de flesta av våra slutmarknader fortsatt var svag. Försäljningen minskade inom alla våra geografiska regioner jämfört med föregående år, framför allt i Europa och Nordamerika som minskade med -15% respektive -9%. Försäljningen av e-produkter var dock särskilt stark under kvartalet, den uppgick till 244 MSEK (193), vilket motsvarar 24% (17%) av koncernens försäljning, och där valutaeffekterna jämfört med föregående år endast var marginella.

De kostnadsbesparingar som genomfördes under tredje och fjärde kvartalet 2023 är nu i princip slutförda. Detta i kombination med den ökade försäljningen under kvartalet, framför allt inom segmentet Hydraulik, har lett till att den underliggande rörelsemarginal för koncernen har förbättrats med 1,6% jämfört med föregående kvartal. Försäljningen och rörelsemarginalen jämfört med föregående kvartal inom segmentet Motorer var i princip oförändrade, samtidigt som segmentet Hydraulik redovisade en försäljningsökning med 14% och en förbättrad rörelsemarginal om 14,8%, vilket är 5,2% högre än fjärde kvartalet 2023. För Alfdex, vårt joint venture med Alfa Laval, rådde viss motvind under kvartalet, framför allt i Kina där lastbilsmarknaden fortsätter vara svag. Vår andel av resultatet från Alfdex det här kvartalet uppgick till 13 MSEK (17).

Då det precis som tidigare år finns viss säsongsmässig variation i vår verksamhet, är kassaflödet i det första kvartalet vanligtvis det svagaste för året, både i absoluta termer och vad gäller kassaflödesgenerering. Det här kvartalet var inget undantag med ett kassaflöde från den löpande verksamheten som uppgick till 43 MSEK (89), vilket motsvarar en konverteringsgrad om 29% (61). Kassaflödet från den löpande verksamheten påverkades av en ökning av rörelsekapitalet om 98 MSEK, vilket främst berodde på ökade varulager och att kunder fördröjde betalningar in i andra kvartalet.

Under kvartalet gjorde vi fortsatta återköp av egna aktier om totalt 44 MSEK. Totalt har egna aktier till ett värde av 144 MSEK återköpts under nuvarande program. Vi återbetalade också en del av våra utestående skulder under kvartalet om totalt 155 MSEK, vilket innebar att våra likvida medel minskade till 515 MSEK (636) per 31 mars 2024.

Genomförandet av vår strategi

Under kvartalet har vi fortsätt att göra stora framsteg i genomförandet av vår strategiska plan. Vår investeringsplan för att stärka anläggningen i Pune inför framtida tillväxt är i gång, och vårt team i Indien har startat upp produktionen av kylmedelspumpar för vår första kund på den inhemska marknaden för motorvägsfordon. Dessutom har investeringen i den nya produktionslinjen i Escanaba, Nordamerika, till största delen slutförts och vi har påbörjat serietillverkning av våra nya och innovativa högspänningsfläktar för våra nordamerikanska kunder.

Utsikter

Orderstocken i förhållande till faktureringen för koncernen för kvartalet uppgick till 92% och nivån är i princip densamma för båda våra segment. Baserat på detta och annan tillgänglig information bedömer vi även fortsättningsvis att våra slutmarknader kommer att försvagas under 2024. Därmed förväntar vi oss att nettoomsättningen under andra kvartalet 2024 kommer att bli ungefär densamma som nettoomsättningen under första kvartalet 2024.

Vi fortsätter att noga följa orderingången, särskilt för det andra halvåret 2024, och kommer att fortsätta vidta nödvändiga kostnadsåtgärder i tid för att säkerställa att vi levererar starka rörelsemarginaler under utmanande tider.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Kunz (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com
Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 klockan 08:00 CET.